Achtergrond

Drie dingen die je moet weten over online vergeten worden

foto: MediaMazefoto: MediaMaze
  1. Nieuwschevron right
  2. Drie dingen die je moet weten over online vergeten worden

[EO] Drie jaar geleden zorgde een uitspraak van het Europees Hof ervoor dat iedere Europeaan het 'recht heeft om vergeten te worden'. Simpel gezegd: als je het wilt, moet een zoekmachinegigant als Google zoekresultaten die jou in een kwaad daglicht stellen uit de de lijst schrappen.

Lang niet iedereen weet dat dit kan - en lang niet iedereen weet hoe ze er überhaupt gebruik van kunnen maken. Online reputatiedeskundige Willem van Lynden brengt uitkomst met de site vergeetrecht.eu en is daarover te gast bij Langs de Lijn En Omstreken.

Vergeten worden op internet is makkelijker gezegd dan gedaan

Het recht om vergeten te worden is er weliswaar, maar je krijgt het niet zomaar voor elkaar om uit de zoekmachine geschrapt te worden. Google mag de zaken zelf wegen en kan dus vrij makkelijk zaken naast zich neerleggen. Van Lynden: "De teller staat nu op ruim 32.000 verzoeken vanuit Nederland naar Google, waarvan ruim de helft is afgewezen. Om als 'onwetende particulier' gebruik te maken van het recht is dus best moeilijk - Google legt er een strikte test tegenaan voordat ze akkoord gaan."

Om te helpen bij de navigatie door het vergeetrecht hebben we drie dingen op een rij gezet die je móet weten over vergeetrecht.

1. Prive > zakelijk

"Als je Google vraagt om die beschamende foto van een vakantie te schrappen uit de zoekresultaten, dan geven ze je gelijk," zegt Van Lynden. Zo'n foto, die alleen betrekking heeft op je privéleven, is dus geen probleem. Of zoals een van de presentatoren van Langs de Lijn En Omstreken wilde weten: dat ene Lucky TV-filmpje waarin hij te kakken werd gezet, kan die weg? Ja, uiteindelijk wel - omdat de relevantie na een aantal jaren wel weg is en het niet meer van belang is voor je werkende leven.

Lastiger is het om gewist te worden van Google als het om dingen gaat die wel privé zijn, maar ook voor andere mensen relevant zijn. Dat ondervond een KPMG-topman die onwelgevallige berichten over zijn woonsituatie van het web wilde laten verwijderen. De rechter vond in dat geval dat de privé-situatie van de zakenman ook raakte aan de "financiële moraal van het bedrijfsleven." Van Lynden: "Als je in publicaties op bijvoorbeeld NOS.nl staat waarvan je zou kunnen zeggen dat het een waarschuwende functie heeft, dan doet Google moeilijk."

2. Onderschat de juridische kant van de zaak niet

Een belangrijk argument om dingen te laten vergeten is dat iets 'aantoonbaar onjuist' is. Maar het gevoel dat dat zo is, moet je wel kunnen onderbouwen. "Zorg ervoor dat je dus, waar mogelijk, met juridische documenten aankomt van justitie of een deurwaarder. Als het alleen een document van een overheid is, dan gaan ze al twijfelen bij Google."

Verder moet je aantonen dat de relevantie weg is. "Te oud is bijvoorbeeld geen goed argument. Je moet echt met stevige juridische argumenten komen en daarvoor moet je goed ingelezen zijn." Lukt het niet om dat bij Google aan te tonen, dan moet je door naar de Autoriteit Persoonsgegevens, waar de drempel ook hoog is. Kortom: bij moeilijke zaken is ondersteuning op dat vlak geen overbodige luxe.

3. Besef dat het effect beperkt is en (soms) niet blijvend

Online vergeten worden wil niet zeggen dat het ook van het internet af is. Google is alleen verplicht om je uit de de zoekresultaten te schrappen en heeft verder geen invloed op wat er op het web staat. Daarnaast kan je alleen specifieke pagina's blokkeren, een beperking die grote invloed heeft op het effect van het vergeetrecht. Van Lynden: "In het geval van wraakporno is het zo dat je de pagina waarop de video staat kan laten blokkeren, maar het domein waarop het staat niet. Dat wil dus zeggen dat video's die doorlinken naar het oorspronkelijke beeld ook weer stuk voor stuk geblokkeerd moeten worden en dan kan je dus bezig blijven."

Ster advertentie
Ster advertentie