Achtergrond

Dik of zwanger: ‘Vlieg op met je gevoel!’

foto: KRO-NCRVfoto: KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Dik of zwanger: ‘Vlieg op met je gevoel!’

Het is niet terecht dat de KRO-NCRV stopt met het onderdeel ‘Dik of Zwanger?’ uit het satirische programma Neem je zwemspullen mee. Dat zegt Gert-Jaap Hoekman in het Mediaforum. In het spel moesten mannen raden of een vrouw op een ronddraaiend platform dik of zwanger is. Op het onderdeel kwam veel kritiek waarop de omroep het spel schrapte.

Yvonne de Haan, directeur van de KRO-NCRV, maakte in een verklaring excuses voor het omstreden onderdeel. “We wilden met dit onderdeel kijkers laten zien hoe je de mist in kunt gaan als je afgaat op iemands uiterlijk, maar we realiseren ons dat de wijze waarop dit is gedaan mensen heeft gekwetst. Dat is nooit onze bedoeling geweest en dat betreuren we.”

Naïef

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl, snapt de kritiek. “Toen het programma werd aangekondigd dacht ik: hebben al die discussies over amusement dan niets opgeleverd?” Toch vindt hij het onverstandig van de omroep om te buigen voor de kritiek. “Als dit programmaonderdeel was bedoeld om een maatschappelijk probleem aan de orde te stellen, denk ik: ga ervoor!” Volgens Hoekman had de omroep de kritiek al van "kilometers ver" kunnen zien aankomen. Hij verbaast zich over "de naïviteit van zo’n omroep die dit kennelijk niet heeft zien aankomen en een mooie persverklaring heeft opgesteld."

Sjirk Kuijper, hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad, vindt het zwak dat de omroep zich beroept op de gekwetstheid van mensen. "Als je dingen scherp wil neerzetten moet je reacties voor lief nemen." Hij vergelijkt de kwestie met de commotie die is ontstaan over een reclamespotje van Kerk in Actie waarin een portret van Jezus wordt verscheurd. Ook dat leidde tot boze reacties maar de kerkelijke organisatie blijft achter haar boodschap staan. Kuijper: "Kerk in Actie zegt vervolgens: we zijn er niet om mensen een fijn te gevoel te bezorgen. Oftewel, een paar boze reacties brengt ons niet van onze lijn af."

Opvliegen

Kuijper vindt dat het van de persoonlijke situatie van mensen afhangt of ze zich terecht gekwetst voelen. Belangrijker is volgens hem of makers van het programma zichzelf afvragen of het doel de middelen rechtvaardigt. De programmamakers konden zich volgens hem in dit geval niet veel permitteren. "Je weet dat er veel vrouwen lijden aan de manier waarop naar ze gekeken wordt. Anderzijds, als die gekwetstheid eruit bestaat dat mensen het niet smaakvol vinden of het ze geen leuk gevoel geeft denk ik: vlieg op met je gevoel."

Kuijper hekelt de excuses van de omroep. "Zo’n directie wil recht doen aan de makers, die hebben van te voren toestemming gevraagd. Je zit te schipperen tussen het publiek en de makers en dan krijgt je zo’n halfslachtige verklaring van we hebben het niet zo bedoeld en dat spijt ons."

Ster advertentie
Ster advertentie