Achtergrond

‘Overname SBS-aandelen vooral een ego-ding’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Overname SBS-aandelen vooral een ego-ding’

'Het is een groot raadsel wat John de Mol met de koop van SBS wil.' Dat zei Mark Koster, schrijver van een boek over de mediatycoon, vanmorgen in De Ochtend op NPO Radio 1. Hij vermoedt dat de koop vooral een ‘ego-ding’ is.

Koster denkt dat De Mol een media-imperium wil, zoals oud-premier van Italië Silvio Berlusconi dat ook heeft. Hij is daar kritisch over: “De vraag is waarom hij een zender wil die in verval is.” De Mol en Sanoma kochten SBS in 2011 voor één miljard euro. De Mol kreeg een derde van de aandelen, het Finse bedrijf de rest. Voor dat resterende deel betaalt De Mol 237 miljoen euro. Sanoma lijdt daarmee een verlies van ruim 400 miljoen euro.

In een persverklaring laat De Mol weten een organisatie op te willen zetten die ‘24/7 content via verschillende platformen aanbiedt’. Koster twijfelt of dat lukt: “Hij heeft een beetje de ambitie die bij een oud tijdperk past. Dat zagen we ook bij TMG. Waarom zou je die kranten nog willen? Ik zou bij alles wat met papier en oude media te maken heeft ver weg blijven.”

Verkopen met flinke marge

De verwachting is dat De Mol op de zenders programma’s gaat testen, die hij later voor hoge bedragen in het buitenland verkoopt. Door nu zelf een zender in bezit te hebben hoeft hij niet meer met een zenderbaas te onderhandelen over nieuwe ideeën. Koster denkt toch dat De Mol, na mislukte pogingen in het verleden, dat beter zou kunnen blijven doen. “Als ik hem was zou ik investeren in mooie dingen en die met flinke marge verkopen.” Eerder bedacht De Mol programma’s als Big Brother en The Voice.

Ster advertentie
Ster advertentie