Achtergrond

Online kijkcijfers bekend: 'Vrouwen verliezen vaker de strijd om de afstandsbediening'

foto: pexelsfoto: pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Online kijkcijfers bekend: 'Vrouwen verliezen vaker de strijd om de afstandsbediening'

[KRO-NCRV] Ruim 2,3 miljoen mensen kijken maandelijks online naar de NPO. Dat blijkt uit de online kijkcijfers van de Stichting Kijkonderzoek, die gisteren voor het eerst gepubliceerd werden. Twee miljoen mensen kijken naar RTL en SBS kan op 800.000 digitale kijkers rekenen.

Frans Kok van de Stichting Kijkonderzoek zegt in De Ochtend op NPO Radio 1 dat dit veel minder is dan de ‘gewone’ kijkcijfers. Mensen kijken nog altijd liever naar de tv dan dat ze de programma’s op hun telefoon, tablet of computer terugkijken. "Maar er zit wel een groei in", vertelt Kok. "Omdat vooral jongeren niet meer ‘lineair’ kijken."

Dat verklaart ook de top 15 van meest bekeken online-programma’s. Naast de heftige anorexiadocumentaire ‘Emma wil leven’ zijn dat Wie is de Mol, Expeditie Robinson en Goede Tijden, Slechte Tijden. Dat zijn programma’s die populair zijn onder jongeren.

Bekijk hier het Mediaforum terug, dat ook over het aftreden van minister Ard van der Steur ging:

Vrouwen verliezen het in de huiskamer

Wat ook opvalt is dat vrouwen meer online kijken dan mannen, de onlinekijkers bestaan voor twee derde uit vrouwen."We weten niet precies wat motieven zijn om online te kijken, maar één van de vermoedens is dat vrouwen de strijd om de afstandsbediening vaak verliezen. Daarnaast vinden vrouwen het waarschijnlijk prettiger om individueel terug te kijken. Dat zie je ook in de top 10."

10 meest online bekeken programma's in 2016

1. Emma wil leven, anorexia special
2. Sinterklaasjournaal
3. Wie is de mol?
4. Expeditie Robinson
5. Goede tijden, slechte tijden
6. Temptation island
7. Hollands next top model
8. Boer zoekt vrouw internationaal
9. Over mijn lijk
10. Chantal blijft slapen

In de toekomst integreren

‘Terugkijken’ of gelijktijdig kijken op een ander apparaat dan de televisie gebeurt al jaren. Toch zijn er nu pas cijfers van. Kok zegt dat dit komt omdat het complex is om op een correcte manier te meten. Er moest bijvoorbeeld een representatief panel worden samengesteld. En terugkijken kan nog een lange tijd na uitzending, dus wanneer bepaal je dan de kijkcijfers voor een programma?

Zonder goede onderzoeksmethoden zijn de cijfers weinig waard. De Stichting Kijkonderzoek heeft de ambitie om deze kijkcijfers in de toekomst ook te integreren met de gewone kijkcijfers, zodat écht te zeggen is hoeveel mensen een programma hebben gezien.

Bekijk hier het eerste SKO-rapport met online kijkcijfers.

Ster advertentie
Ster advertentie