Achtergrond

Vertrouwt u de media?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Vertrouwt u de media?

Het vertrouwen in de journalistiek is er de laatste tijd niet op vooruit gegaan. De nieuwe president van de VS beweert geregeld dat de pers liegt en vice versa. Nepnieuws speelt een steeds voornamere rol en Geert Wilders en Marine Le Pen in Europa trekken de geloofwaardigheid van journalisten voortdurend in twijfel.

Met de stelling: ‘Ik heb vertrouwen in de media’ was 44 procent van de luisteraars is het eens en 56 procent oneens, tijdens de speciale uitzending van Stand.nl.



“De mainstream media in Amerika zijn het vertrouwen kwijt en dat wordt versterkt door Trump”, zegt Michiel Vos, correspondent in de VS. Ook als president ruziet Trump door met journalisten en voert hij een ‘running war’ tegen de media. Want, anders dan diverse media meldden, trok zijn inauguratie wel degelijk de ‘meeste bezoekers ooit’. Trump noemde journalisten in dit verband ‘de meest oneerlijke mensen op aarde’.

Quote

Journalists are among the most dishonest human beings on Earth

President Donald J. Trump


De kersverse perschef van het Witte Huis, Sean Pricer, deed er diezelfde dag nog een schepje bovenop. Hij beschuldigde sommige media ervan ‘opzettelijk vals nieuws te verspreiden’. “De media zitten in een hoek en moeten met een antwoord komen. Trump heeft heel effectief een aanval opgezet tegen de pers. Eerst liepen ze met hem weg voor de kijkcijfers en nu moeten ze schrijven dat hij niet wil meewerken”, vertelt Vos.

Wantrouwen in Nederland

In Nederland heeft slechts een kleine meerderheid van 56 procent vertrouwen in nieuwsorganisaties. Individuele journalisten genieten bij minder dan de helft, namelijk 49 procent, datzelfde vertrouwen. Dat blijkt uit het Digital News Report 2016 van Reuters. “De journalistiek moet goed naar zichzelf kijken”, vindt Joost Oranje, hoofdredacteur van Nieuwsuur. “Journalisten maken keuzes in hun werk en dat kan ook wel eens verkeerd gaan. Daar moeten we eerlijk over zijn.”

“Feiten zijn feiten”, zegt Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad. Maar het beschrijven van die feiten is een moeilijkere opgave dan vaak wordt gedacht. “Het gaat bijvoorbeeld ook om de toon waarop je iets opschrijft.” Nijenhuis neemt als voorbeeld de kop van het AD van vandaag: ‘Migrant faalt vaker bij cursus’. “Faal je als je het inburgeringsexamen niet haalt? Of zak je? Dat laatste klinkt een stuk vriendelijker.”


Media is een waaier

“Je kunt de pers niet onder één hoed vangen”, zegt Wouter de Winther, chef van de parlementaire redactie van de Telegraaf. “De media zijn breder dan alleen het Journaal, Nieuwsuur en de kranten.” Volgens De Winther hebben redacties een verantwoordelijkheid om te appelleren aan het brede kleurenpalet in Nederland. “Mensen willen zich gehoord voelen en kunnen identificeren met bijvoorbeeld de gasten in talkshows.”

Ster advertentie
Ster advertentie