Achtergrond

Moeten de media terughoudend zijn met nieuws over zelfdoding?

foto: KRO-NCRVfoto: KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Moeten de media terughoudend zijn met nieuws over zelfdoding?

[KRO-NCRV] Twee opvallende zelfmoorden kregen afgelopen week veel aandacht in de media: die van een scholier in Heerlen en een docent in Den Bosch die bij zijn eigen school een eind aan zijn leven maakte. Zelfmoorden zorgen bij tijd en wijle voor hoofdbrekens bij de media: want wanneer besteed je er aandacht aan, en in welke mate?

Jan Mokkenstorm van 113Online, de stichting die zich bezighoudt met zelfmoordpreventie, is duidelijk. "As we speak zijn er enkele duizenden mensen die twijfelen: moet ik er een eind aan maken of niet? (…) Deze mensen zijn gevoelig voor informatie over geslaagde suïcides. Als je dan tegen nieuws aanloopt waar een mogelijkheid van identificatie, dan wordt daarmee de drempel om zelfmoord te plagen verlaagd," zegt Mokkenstorm in het Mediaforum op NPO Radio 1.

10 Tips

De stichting hanteert 10 tips voor journalisten. De belangrijkste daarvan zijn: romantiseer de verhalen niet en versimpel ze niet. Bij de zaak van de scholier uit Heerlen wordt door de media de nadruk gelegd op het feit dat de jongen werd gepest op school, maar dat kan volgens Mokkenstorm vrijwel onmogelijk de enige reden zijn. Alleen: die boodschap verdwijnt uit de berichtgeving.

Bekijk hier het Mediaforum met Jan Tromp en Annette van Trigt

Journalist Jan Tromp is het eens met Mokkenstorm, maar vindt de manier waarop zelfmoord is gepleegd in het geval van Den Bosch – met de vele getuigen - belangrijk om te noemen. Media kunnen daar niet omheen, want op het moment dat anderen erbij worden betrokken wordt het een publieke zaak. "Je moet het wel brengen, want het komt toch wel naar buiten via de sociale media."

Mate van aandacht

Vraag is alleen hoeveel aandacht je besteedt aan zo'n nieuwsfeit. Annette van Trigt vindt het logisch dat de media er aandacht aan besteden, maar sommige media zijn er niet echt terughoudend bij geweest. De NOS heeft wel het goede voorbeeld gegeven, door in het bulletin het alleen bij een kort bericht te houden van ongeveer 15 seconden. Dat staat in schril contrast met de paginavullende artikelen in het Algemeen Dagblad en De Telegraaf.

Ster advertentie
Ster advertentie