Achtergrond

Vijf redenen om Telstar-fan te worden

foto: Telstar1963NVfoto: Telstar1963NV
  1. Nieuwschevron right
  2. Vijf redenen om Telstar-fan te worden

[EO] Er zijn voldoende redenen om géén fan van Telstar te zijn. De club speelt sinds jaar en dag relatief anoniem mee in de Eerste Divisie en wist sinds 2005 niet meer in de top tien daarvan te eindigen. De blikvangers in de regio - de haven van IJmuiden, de Velsertunnel, de fabriek van TATA Steel - spreken niet meteen tot de verbeelding. Maar: ondanks alles is het lelijke eendje van de Jupiler League voor velen een cultclub.

Mocht je na het gesprek met Pieter en Dennis niet overtuigd zijn van de magie van Telstar, dan geven we graag nog een vijftal redenen om toch de Witte Leeuwen te omarmen als je cluppie.

1. Er valt ieder seizoen wel te genieten van een of twee mooie voetballers

De afgelopen twee seizoenen was de grote man aan Telstar-zijde Tarik Tissoudali. De Marokkaanse buitenspeler pikte iedere wedstrijd wel een doelpunt of assist mee en gaf extra kleur aan de vaak in wit getooide Noord-Hollanders. Hij verdiende er een transfer naar het Franse Le Havre mee. Daar is hij op het moment nog iets te licht bevonden en mag hij verhuurd worden.

Dit seizoen luistert de man in vorm naar de naam Stefano Lilipaly. De Indonesische spelmaker laat Telstar vanaf het centrum van het veld beter spelen en zijn afwezigheid werd de voorbije periode, vlak voor de winterstop, dan ook gevoeld. Lilipaly speelde met zijn vaderland op de Suzuki Asia Cup. Daar presteerde Indonesië boven verwachting en werd Lilipaly zelfs in het team van het toernooi opgenomen. Reden voor Telstar om op de website in het Indonesisch reclame te maken.

2. Telstar inspireert

Om een of andere reden heeft Telstar een bijzondere aantrekkingskracht op markante mensen. Zo was jarenlang Peter Zoontjes deel van het meubilair van de club. Man Bijt Hond portretteerde de 'Jomanda van Telstar' enkele jaren geleden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nog markanter is de Zwitserse Koreaan Waudiz, die ooit - volgens de overlevering - voor de liefde naar de wedstrijd Telstar - Emmen ging en in het verkeerde vak terechtkwam. Daar, in dat Telstar-vak, werd hij zo warm ontvangen dat de club uit Velsen er nu een fan voor het leven bij heeft. Op waudiz.ch zie je het opmerkelijke gevolg.


Waudiz bezoekt Telstar nog regelmatig. Deze foto is gemaakt tijdens VVV Venlo-uit.

Ook de website Footballculture huldigt de club uit Velsen regelmatig en organiseerde in het verleden zelfs reizen naar het Rabobank IJmond Stadion.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. Telstar is de koning van sociale media

Persvoorlichter Dennis Bliek runt sinds 2011 de social media-uitingen van SC Telstar en niet zonder succes. Dit jaar is het account zelfs met 93% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Niet in de minste plaats omdat Bliek, simpel gezegd, de lach aan z'n kont heeft hangen. Naar aanleiding van de ophef rond het boek van Thomas Dekker gooide Bliek er de tweet "U vind dat boek van Thomas Dekker al schokkend? U zou eens mee moeten gaan op een personeelsuitje van Telstar!" uit. En die scoorde flink.

Combineer die humor met een gezonde dosis zelfspot en je bent snel populair onder de voetbalfans op social media. Zoals toen horrorclowns Nederland in hun greep hadden en algemeen directeur Pieter de Waard het mikpunt van spot werd. Of toen niemand van Telstar werd opgeroepen voor nationale elftallen:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

4. Je kan early adopter zijn

Als je besluit nú Telstar-fan te zijn, kan je op het moment dat Rafael van der Vaart eindelijk neerstrijkt in Velsen-Zuid zeggen dat je 'erbij was voordat hij binnenkwam'. Als een ware hipster, dus. Hoe dat met van der Vaart zit? In Helden Magazine liet de geboren Heemskerker doorschemeren na zijn huidige contract in Denemarken nog wel af te willen bouwen bij Telstar. De club haakte daar vakkundig op in.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5. Telstar doet niet gek

Voor Telstar is promotie naar de Eredivisie een stip aan de horizon. Maar: niet ten koste van alles. De club moet gewoon blijven, bereikbaar voor de fans en weg van alle uitwassen van het moderne voetbal waar zo regelmatig door de voetbalpuristen tegen geageerd wordt.

Met de verzameling 'aparte vogels' die de club momenteel runt lijkt dat gegarandeerd. Algemeen directeur Pieter de Waard is als cultuurbewaker aan de club verbonden en komt regelmatig in het nieuws door opmerkelijke statements en pittige teksten. Soms steelt hij ook op een andere manier de show, zoals toen hij bij het 50-jarig bestaan van de club de aanwezige Louis van Gaal in zijn praatje betrok.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Sinds 1963 is Telstar het buitenbeentje van de voetballerij - een rol die ze koesteren, maar ook een rol die misschien wel wat meer waardering mag krijgen.

Ster advertentie
Ster advertentie