Achtergrond

'Je bent geen stofzuigers aan het verkopen, het gaat om een politieke boodschap!'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Je bent geen stofzuigers aan het verkopen, het gaat om een politieke boodschap!'

[KRO-NCRV] Op advies van het Amerikaanse bureau Blue State Digital slaat GroenLinks een andere weg in. De partij wil een 'brede beweging' van de grond krijgen en richtte zich tijdens het partijcongres afgelopen zaterdag nadrukkelijk op niet-leden door een sessie met hen te organiseren. GroenLinks kan gebruik maken van een speciaal ict- systeem dat de campagne in staat stelt om precies te zien wie, wat, wanneer moet doen.

In het Mediaforum van De Ochtend zegt Nieuwsuur-hoofdredacteur Joost Oranje dat het niet vreemd is dat GroenLinks uitkomt bij een Amerikaans campagnebureau. Wel vraagt hij zich af of het bij de kiezers aan zal slaan. Oranje: "Het ligt er allemaal wel heel dik bovenop."

GroenLinks bestaat van origine uit een verzameling klassieke getuigenis-partijen en die worden nu allemaal op één hoop geveegd om een vuist te kunnen maken tegen Wilders, meent Oranje. GroenLinks doet het redelijk in de peilingen maar de hoofdredacteur waagt te betwijfelen of de beweging ook echt "pootjes" gaat krijgen. Oranje noemt ook het gebruik van effecten tijdens het partijcongres. "Met dat licht-aan-licht-uit leek het meer op een toneelstuk dan op een politieke partij."

Marketing

Omroep Max-directeur Jan Slagter heeft helemaal niks met die marketing. "Je bent geen stofzuigers aan het verkopen! Het gaat om een politieke boodschap!" Slagter begrijpt dat politieke marketing een noodzakelijk kwaad is maar denkt dat Nederland helemaal niet zit te wachten op Amerikaanse campagnetoestanden.

De partij kan zich volgens Slagter groot voordoen en met veel bombarie presenteren maar "ze moeten het allemaal wel waarmaken."

Konijnen in koplampen

Joost Oranje wijst op het feit dat een linkse beweging nu nog ver te zoeken is. "Er is een enorme versnippering en alle partijen zitten naar elkaar te kijken als konijnen in koplampen." De hoofdredacteur vindt het logisch dat GroenLinks probeert een beweging tot stand te brengen.

Politieke marketing is volgens hem van alle tijden. Al decennia kijken partijen hoe ze hun lijsttrekkers moeten positioneren. "'Laat Lubbers zijn karwei afmaken' was ook pure marketing of Jan-Peter Balkenende die destijds ook als vluchtheuvel fungeerde voor Fortuyn." Oranje hoopt dat het uiteindelijk om de politieke boodschap zal gaan en niet om de marketing.

Bekijk hier het Mediaforum, waarin het ook gaat over de nieuwe documentaire "Wit is ook een kleur" van Sunny Bergman en het Poolse verzet tegen de inperking van de journalistieke vrijheid.

Ster advertentie
Ster advertentie